top of page

אימונים אחרי לידה? מתי כמה ולמה?

ילדת? מזל טוב! למקרה שאת תוהה מתי לחזור לביצוע פעילות גופנית (או להתחיל) חשוב לקרוא את המאמר הבא.


לאורך שנים רבות היה נהוג להמליץ על משכב לידה של 6 -8 שבועות לכל אישה באשר היא ללא תלות בלידה, ברמת הפעילות הגופנית שלה בהריון, בהרגשתה הפיזית והנפשית אחרי הלידה.


לאור מחקרים עדכניים בתחום הכושר והפיזיותרפיה ההנחיות כבר אינן חד משמעיות וישנה גישה עדכנית יותר הרווחת בקרב נשות מקצוע המתמחות בבריאות האישה.

לאור מחקרים אחרונים שהציגו ממצאים מעודדים על שיקום בריאותה הפיזית והנפשית של האישה במועד סמוך ללידה- הראיה עברה להיות אינדיבידואלית. ההמלצות כיום לוקחות בחשבון התאמה אישית לכל יולדת בהתאם ללידה, מצבה הפיזי והנפשי, רקע האימונים שלה מתקופת ההיריון ולפניה.

ההמלצות כיום לוקחות בחשבון התאמה אישית לכל יולדת בהתאם ללידה, מצבה הפיזי והנפשי, רקע האימונים שלה מתקופת ההיריון ולפניה

חשוב לי לציין שכל תכנית אימונים שתינתן לאישה אחרי לידה צריכה להיעשות בהדרגה ובהתאמה אישית. אין תרגיל אחד או קצב אחיד שמתאים לכולן. לכן גם אין תקופת ״משכב לידה״ שמתאימה לכולן. יתר על כן, ״משכב לידה״ הוא מונח בעייתי (כמו ״חופשת לידה״ ),הרי שכל מי שהפכה לאימא כבר יודעת שההורות בתחילתה, לא מאפשרת מנוחה במרבית המקרים.

בין הרדמה להאכלה, קפיצות על כדורים ונשיאת משקל התינוק ההולך ועולה בידיים או במנשא- לא מאפשרת לאם מנוחה.

עובדה זו מחזקת את הצורך להגמיש, לשחרר ולחזק את הגוף אחרי הלידה ולא בהכרח לחכות חודש וחצי ויותר כדי להתחיל להתמודד עם הכאבים. ההפך הוא הנכון, ברוב המקרים בהם האישה חשה בטוב אין סיבה לחכות יותר מדי – הרי היום כבר ידוע שחוסר תנועה עשוי ליצור הרבה יותר מכאובים מכל תנועה מבוקרת ומותאמת שתזרז את השיקום.


אדגיש כי בתור התחלה אני ממליצה לבצע פעילות מתונה ולבנות בצורה הדרגתית את התרגילים על מנת להכין את הגוף לרמת הפעילות הרצויה בצורה מותאמת. לדוגמא: נעדיף לחזור להליכות מהירות לפני ריצות למרחקים, תרגילי יוגה ופילאטיס לפי קפיצות והרמת משקלים כבדים. אין זה אומר שלא מומלץ לחזור לכל פעילות שהאם עשתה לפני הלידה, אך בהחלט לחזור בהדרגה, בהקשבה לגוף ואם ניתן- בליווי אשת מקצוע המתמחה באימון נשים לאחר לידה.


bottom of page